torstai 15. elokuuta 2013

Systeemi toimii... vai toimiiko?


Olen useamman kerran maininnut, kuinka olen nauttinut täällä hyvästä hoidosta ja ystävällisistä ihmisistä lääkärin vastaanotolla. Olen tainnut pari kertaa myös mainita siitä, että hyvän palvelun jälkeen seuraa vähemmän mukava laskuviidakko joka suomalaiseen laskutussyteemiin tottuneelle on vähintääkin monimutkainen. Tässä viime viikkoina on tullut taas kerran tutuksi tämäkin puoli.

Miehen työpaikan vaihtuessa, vaihtui meillä myös vakuutusyhtiö joka kattaa meidän lääkärikäynnit. Ihan ensiksi jouduimme tarkistamaan, että käyttämämme klinikat ottavat vastaan tämän vakuutuksen. Sen jälkeen jouduin valitsemaan itselleni "oman lääkärin", koska tämä vakuutus vaatii meidät aina ensin omalle lääkärille joka voi halutessaan sitten kirjoittaa lähetteen erikoislääkärille. Tähän saakka olemme voineet mennä vain suoraan erikoislääkärille. Ensin piti tietysti löytää mieluisalta klinikalta ne lääkärit jotka ottavat juuri nyt vastaan uusia potilaita. Ja hassua kyllä, jotkut ottavat vastaan kokonaan uusia potilaita ja vain muutama klinikalla jo käyneitä potilaita jotka etsivät omaa lääkäriä. No, siitäpä sitten summassa yhden valkkasin. Tällä kertaa en jaksanut alkaa kyselemään suosituksia tutuilta, sehän "vain" minun oma lääkäri, kai hän nyt hommansa osaa. Luin sentään parit arvostelut netistä.

Juuri kun luulin saaneeni polven fysioterapia -käynnit järjesteltyä, sen lapsenlikan "loman" jälkeen tietenkin, sain uuden yllätyksen. Soitin terapiapaikkaan ihan vain ilmoittaakseni, että vakuutus on vaihtunut ja, että se on ok, kun kävikin ilmi, että he eivät ota vastaan tätä vakuutustyyppiä ollenkaan. Mitä ihmettä? Tämä on sentään ihan yleinen vakuutustyyppi. No blaah. Tämä taisi olla nyt viimeinen niitti fysiolle. Nyt pitäisi soittaa sille minun ortopedille, että hän kirjoittaa minulle lähetteen uuteen fysioterapiapaikkaan ja aloittaa siellä alusta. Liian monimutkaista. Ja ensin tietenkin täytyy selvittää tuhannen kysymyksen saattelema sinne omalle klinikalle meidän vakuutuksen tiedot. Uusi vakuutuskorttikin tuli vihdoin mutta väärillä tiedoilla. Ne oli sieltä taikoneet minulle ihan jonkun oudon oma lääkärin joltain oudolta klinikalta. Sinnekin pitää soittaa. Taidan tässä nyt vaan tehdä omatoimisesti näitä jalan jumppaliikkeitä ja kylmetystä. Polvi on tuntunutkin niin hyvälle viime aikoina, että uskaltauduin viime viikonloppuna jopa joogaan.




On ollut aika totuttautuminen tänne muuton jälkeen se, että vähän kaikkea pitää muistaa kyseenalaistaa ja aina katsoa myös asian negatiivisesta kulmasta. Onko tämä toimija epärehellinen? Yrittävätkö ne vain saada rahat minulta? Vievätkö ne varmasti asiaani eteenpäin vai joudunko soittamaan kaksikymmentä kertaa ennen kuin jotain tapahtuu? Esimerkiksi nyt olen järjestellyt pari viikkoa sitten pois nukkuneen mummon asioita. Olen jo oppinut googlailemaan eri toimijoiden taustoja ennen kuin edes aloitan soittelu kierroksen. Mummo ei nimittäin ollut varakkaimmasta päästä ja palveluntarjoajatkin sen mukaisia. Hänen hammaslääkäri- ja näkövakuutus muun muassa mainitaan netissä useampaan kertaan "ryöstäjänä". Soitin sinne kysyäkseni miten voimme perua hänen vakuutuksensa jota ei voi aloittamisen jälkeen normaalisti perua ollenkaan, vaan joudut maksamaan sitä vuoden. Ensinnäkin millainen vakuutus toimii edes noin? Ensimmäisellä kerralla sain vastauksen, että he saavat tiedon sosiaalitoimistolta kun kuolintodistus on toimitettu sinne, ja että  he laittavat merkinnän hänen kohdalleen, ettei häneltä peritä maksuja. Minua odotutettiin linjalla kahteen kertaan noin kymmenen minuuttia. Kaksi päivää myöhemmin kurkistus mummon tilille kertoo, että maksut on heti pantu käytäntöön pari päivää soittoni jälkeen. Soitto sosiaalitoimistoon varmistaa, että he eivät ilmoita tälle yhtiölle yhtään mitään. Ei kun puhelin käteen ja peräämään kuolleen henkilön oikeuksia. Tällä kertaa he aikoivat laittaa eteenpäin pyynnön vakuutuksen lakkautuksesta (hetkinen, onko käytäntö nyt muuttunut?) ja aikoivat sen jälkeen palauttaa rahat tilille. Google kertoo, että rahoja tuskin tulee. Ensi kerralla alan ottamaan tiukempaa äänensävyä käyttöön. Melko röyhkeää toimintaa!

Viime viikolla sain voiton lastensairaalasta joka yritti väkipakolla periä meiltä 300 dollarin laskua käynnistä erikoislääkärillä. Koska pikkuneiti oli syntyessään teho-osastolla lähes kaksi viikkoa, osavaltio kustantaa hänelle puolenvuoden välein tarkistuskäynnit kehitystä tarkkailevalle lääkärille ja kuulon tarkastukseen. Vaan tälläpä kertaa lasku tuli oman vakuutuksen vähennysten jälkeen meille. Sitä on palloteltu edes takaisin viime helmikuusta saakka. He ovat luvanneet tarkistaa asiaa CCS:ltä eli California Child Service:ltä, soittaa takaisin meille useampaan kertaan, pitää laskua hollilla ettei se mene perintään ym. Vaan mikään noistahan ei toteutunut. Kun tulimme Suomenlomalta lasku oli laitettu perintään ja jouduimme pikaisesti maksamaan sen. Varsinkin koska se oli nimelläni, ja olen juuri saanut kerrytettyä itselleni luottohistorian. Närkästyneenä aloin soittelemaan sairaalalle ja tarkistin vielä CCS:ltä asian myös. Vasta kun pystyin kertomaan, että minullapa on kirje CCS:ltä jossa kerrotaan, että käynnit siellä eivät jää meille maksettavaksi, muuttui ääni kellossa. Sen jälkeen minulle luvattiin hyvitysshekki jota tässä vielä odotellaan. Mutta haluanko tämän jälkeen mennä samaan paikkaan näihin tarkistuksiin? En. Ehkäpä soitan CCS:lle ja pyydän valtuuttaman jonkun muun paikan, kuten oman lastenlääkärimme klinikan tekemään nämä tarkastukset.

Joskus kaipaan Suomen suhteellisen rehellistä laskutusmeininkiä jossa ainakin suurin osa sähläyksistä on inhimillisiä erehdyksiä, ei yrityksen epärehellisyyttä tai toiminnan monimutkaisuuden luomia ongelmia. Ja laskuista selkeästi ilmenee mitä laskutetaan! Systeemi täällä toimii jos sinulla on varaa saada se toimimaan kuten hyvä työ, hyvät vakuutukset ja muutenkin kaikki ok. Valppaana saa silti olla tässä paperiviidakossa koska olet vain yksi rahastettavien joukossa. No, nyt taas soittelemaan mummon asioiden perään.


4 kommenttia:

  1. Kuulostaa niin tutulta... rasittavaa hommaa tuo perassa soittelu. Valilla tuntuu, etteivat vakuutyhtioiden puhelinpalvelussa ymmarra puhetta, mutta taitaa olla vain keino paasta eroon vastuusta.

    VastaaPoista
  2. tutulta kuulostaa. Mun mies välillä ihmettelee miksi niin helposti uskon mitä kuulen lääkäreiltä/koululta tai mistään muualtakaan "viralliselta" taholta. Nuo vakuutusten kanssa taistelut ja selvittely on kyllä pahimmasta päästä. Meilläkin vaihtui vakuutus tänä vuonna ja taas piti selvitell' uudet säännöt ku eri firma ja eri tyyppinen vakuutus.

    VastaaPoista
  3. Suomessa yrityksiä yritetään huijata, mutta kansalaiset saavat olla melko rauhassa. Voisin kuvitella, että moni jo nyt raha-asiansa sössinyt olisi helisemässä amerikkalaisten laskutuskäytänteiden kanssa. Saksassa ihmettelin aikoinaan, miksei mitään saanut koskaan laskulla, oli kyse sitten auton huollosta tai hiekkakuormasta. Nykyään sama käytäntö on Suomessakin, ja voin kuvitella miksi.

    Kaikkein paras tilanne olisi, jos vakuutuksia ei koskaan tarvitsisi. Se taitaa kuitenkin olla pelkkää idealismia.

    VastaaPoista