torstai 26. tammikuuta 2012

Lupa tehdä töitä

Tiistaina postilaatikossa oli iloinen yllätys. Työ- ja matkustuslupa-anomukseni oli hyväksytty ja siitä todisteeksi sain Suomen ajokorttia muistuttavan kortin lompakkooni. Sitä en välttämättä tarvitse enää kunhan saan green cardin, mutta ainakin siihen saakka, se toimii ensimmäisenä todisteenani täällä vakituisesti asumisestani ja henkilöllisyystodistuksenani. Green cardia varten meidän molempien on vielä mentävä haastatteluun (jonne viedään taas kerran lisää todisteita avioliitosta ja suhteesta) joka sattuu hauskasti ystävänäpäivälle. Tai ainakin toivotaan että hauskasti, jos hakemus hyväksytään siis.

Tähän saakka elämä onkin aikamoista sompaamista eri korttien ja henkilöllisyystodistusten kanssa. Koska en ole voinut lain mukaan ajaa vielä paikallista ajokorttia, ja siten saada virallista henkilöllisyystodistusta, olen joutunut käyttämään henkkareina passia joka tietenkin on tyttönimelläni. Niimpä en ole uskaltanut vielä muuttaa ihan joka paikkaan nimeäni kuten esimerkiksi luottokorttiini. Matkustaessa olen käyttänyt sitä nimeä joka passissani on ja joihinkin paikkoihin olen ottanut mukaani myös avioliittotodistuksen. Yleisesti ottaen olen pärjännyt suhteellisen hyvin näillä varotoimenpiteillä, ainoastaan yhdesti lääkärikäynnillä minua pyydettiin käyttämään tyttönimeä passin mukaisesti vaikka vakuutuskorttini on uudella nimelläni. Toivottavasti menee vakuutuksessa kumminkin läpi.

Nyt uusi sukunimi alkaa siis olla aikalailla käytössä täällä suunnassa ja olen ilmoittanut muutoksesta myös Suomen Los Angelesin konsulaattiin, jonka pitäisi tehdä ilmoitus maistraatille muutamassa viikossa. Sitä varten jouduin lähettämään notarisoidun avioliittotodistuksen Sacramentoon eli osavaltion pääkaupunkiin, jossa siihen liitettiin apostille. Sen lisäksi lähetystölle piti lähettää nimenmuutoslomake, notarisoidut kopiot omasta, mieheni passista ja viisumistani. Seuraavalla Suomen lomalla voin sitten anoa passin uudella nimelläni jolloin viimeistään uuden sukunimen käyttö on virallista.

Eli nyt sitten olen vapaa töitäkin katsastelemaan tai varailemaan lippua Suomen lomaa varten. Suunnitelmissa on ehkä parin viikon pikkuloma joskus pääsiäisen tienoilla. Niin ja nyt pitäisi sitten mennä myös autokoulun teoriakokeeseen ja ajokokeeseen..iik!

1 kommentti: