perjantai 4. toukokuuta 2012

Purnausta


Jo jonkun aikaa minua on ärsyttänyt amerikkalainen puhelinkulttuuri, ja mikäs sen parempi paikka purnata asiasta kuin tämä oma blogi. Pieni asia, mutta välillä niin raivostuttava.

Täällä on lähes sama minne soitat niin keskustelet aina jonkun sortin tietokoneistetun vastaajan kanssa. Oli sitten kyse lentojen varaamisesta lääkäriajan varaamiseen, tai nyt viimeisimpänä ajokokeen ajan varaamisesta. Yleensäkään joka paikassa mainostetut "varaa aikasi netissä" -jutut eivät ole toimineet ja joudun aina ottamaan puhelimeen kauniiseen käteeni (miehelleni se tuntuu olevan itsestäänselvyys että joka paikkaan vaan soitetaan, mutta miksi sitten edes mainostaa nettivarauksia?!).  Automaattinen puhelinvastaaja ensin kyselee aikansa kysymyksiä "mitä asiasi koskee" -tyyliin ennenkuin päättää voiko itse ratkaista ongelman vai joutuuko kääntämään puhelun jollekin oikealle ihmiselle. Lähes aina joudun joka tapauksessa keskustelemaan sen oikean virkailijan kanssa, joten tuntuu turhalta joka puhelun alussa tuhlata 10 minuuttia keskustelemiseen tietokoneen kanssa. "Jos haluat sitä ja tätä, paina yksi" tai "anteeksi, en saanut selvää, voitko toistaa" alkaa jonkun ajan päästä ottamaan aivoon.

Siinähän ei tietenkään vielä kaikki. Vaan kun vihdoin automaatti sanoo kääntävänsä sinut jollekin oikealle ihmiselle ja luulet että nyt vihdoin asiasi ratkeaa, tuleekin ilmoitus että kaikki virkalijat ovat varattuna ja voit jättää nimesi ja puhelinnumerosi vastaajaan jotta he voivat soittaa sinulle takaisin. Siinä vaiheessa alan jo näkemään punaista! Olen varannut tämän hetken päivästä tämän asian hoitamiseen, ja haluan että se hoituu nyt eikä myöhemmin... enkä halua että minulle soitetaan takaisin vaan haluan pysyä jonossa niin kauan että joku vastaa (kirosana)! Sitä paitsi, en vieläkään meinaa muistaa amerikan puhelinnumeroani ulkoa tai ainakin aina epäilen että meniköhän se oikein vai ei, joten pysyisin vaan mieluummin siinä jonossa kiitos. Sellaista vaihtoehtoa ei kuitenkaan usein ole, vaan pitää kiltisti jäädä odottamaan soittoa joka yleensä tulee puolen tunnin tai tunnin päästä, joskus ei ollenkaan. Ja niin usein se puhelu tulee sitten juuri kun olet autonratissa ilman ajanvaraukseen tarvittavaa kalenteria tai edes kynää, tai vaikkapa kaupan kassalla...

Ja DMV eli paikallinen ajokorttiviranomainen veti tänään kyllä pohjat. Kun tuo odotettu puhelu tuli, soittaja olikin puhelinvastaaja (eikä ihminen) joka edelleenkään ei tunnistanut sitä välikaisen korttini numeroa, eikä löytänyt tietojani ja sanoi kääntävänsä minut virkailijalle, mutta sitten vähän päästä alkoikin kyselemään samoja kysymyksiä alusta uudestaan..grrrr!!! Ja taas minun olisi pitänyt jättää numeroni että he voivat soittaa minulle uudelleen. Haloo! Raivosin tietenkin asiasta rakkaalle miehelleni joka hymyssä suin sanoi että kyllä se virkailija on siellä jonkun napin takana, se pitää vaan sieltä löytää. Ja niinhän se oli viisumiviranomaistenkin kanssa. Kesti jonkun aikaa ennen kuin tajusin että kun osaa oikean reitin "paina sitä ja tätä numeroa" kohdassa niin kyllä sieltä joku vähemmän iloinen ihmisääni aina vastaa. Mutta vielä en ole ymmärtänyt sitä, että mitä järkeä tässä systeemissä on...

4 kommenttia:

  1. Olen täysin samaa mieltä! USCIS on tässä asiassa pahin kohtaamani.

    VastaaPoista
  2. Tuo on kyllä ihan totta. Kerran yritettiin soittaa USCIS:ille ja meidän asialla ei saatu henkilöä puhelimen päähän. Lopulta oli pakko "valehdella" jotta päästiin puhumaan ihmisen kanssa. Sitten kun on noita ääntä tunnistavia koneita niin ikinä ei tiedä mikä heidän simsalabim-sanansa on, onko se "customer assistance, representative, human, help", vai mikä. Monesti turhaudun niin, että alan sanomaan ärräpäitä ja johan sitten liukkaasti saan ihmisen langan päähän.

    Mutta Suomeen verrattuna hienoa on ettei näistä puheluista tarvitse maksaa mitään. Mies aina ihmettelee miten suomalaiset suostuvat maksamaan puhelimessa jonotuksesta.

    VastaaPoista
  3. Olen samaa mieltä.. on kyllä röyhkeää että Suomessa jonottamisestakin joutuu maksamaan.

    VastaaPoista
  4. Vinkkinä hippasen myöhässä ehkä... Valtaosa tietokonevastaajista yhdistää automaattisesti ihmiselle, jos painaa vaan nollaa toistuvasti. Mulla on toiminut myös, että sanon koneelle, että "I want to talk to a human". :)

    VastaaPoista