keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Pieni maailmanmatkaaja


Suomesta on vihdoin päästy takaisin tänne Kalifornian lämpöön. Olipa mukava reissu vaikkakin kotimatka aina tuntuu niin kovin pitkältä. Oli niin mukavaa taas viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa, ja ennen kaikkea on ihanaa että läheiset ovat nyt nähneet meidän perheen pikku maailmanmatkaajan.

Matka vauvan kanssa meni paljon paremmin ja helpommin kuin olin odottanut. Lentokoneen hurina ja pieni tärinä nukuttivat vauvaa eli lennoilla lähinnä nukuttiin ja syötiin. Paljon raskaammalta tuntui kotimatkan junamatka Pohjamaalta Helsinkiin sillä juna oli todellakin täynnä, siellä oli ahdasta ja meitä saatteli lähtiessä vaatteet kasteleva lumisade. Onneksi olimme päättäneet viettää yhden yön Helsingissä ja tavata siellä vielä tuttuja, niin kotimatka katkesi siinä mukavasti vähän. Raskainta oli lähinnä täysien matkalaukkujen raahaaminen kun lisänä oli vielä lastenrattaat ja vaippakassi. Tästä oppineena, ensi kerralla täytynee katsoa lennot Suomeen niin että jatkoyhteys myös lentäen onnistuu kuten tulomatkalla.

Alkulomasta ajeltiin Pohjanmaalta Kemiin sukuloimaan ja siitä vieläpä Rovaniemelle saakka, mikä sekin onnistui vauvan kanssa hyvin. Ongelmia (tai lähinnä väsymystä) aiheutti ainoastaan sitkeä kuume-flunssa johon sairastuin heti Suomeen tultuani, ja se ettei äidillä oikein vielä pysy aina kaikki palikat käsissä. Vauvan kanssa toisessa maassa matkustellessa on mukana jos minkäkinlaista kassia ja nyssäkkää, ja joka tavara autonavaimista puhelimeen tuntui olevan välillä hukassa. Onneksi ei sentään vauva joutunut hukkaan! Hän sen sijaan tuntui nauttivan siitä että koko ajan oli uutta nähtävää tai innokkaita ihmisiä kanniskelemassa edestakaisin. Kemissä on aina kiva vierailla ja tällä kertaa saimme myös nauttia ensilumesta. Rovaniemellä vietettiin yksi yö joulupukin pajakylän uusissa mukavissa mökeissä, ja mies pääsi niin näkemään kuin syömäänkin poroa. Hänelle suurin asia oli tietenkin se että on nyt todistusaineiston saattelemana käynyt napapiirillä kun taas meille muille joulupukin tapaaminen taisi olla kaikkein hauskinta. Ne odotetut revontulet jäivät vielä miehelläni valitettavasti näkemättä mutta kotimatkalla pysähdyttiin Ranuan eläinpuistossa jossa oli paljon "eksoottista" nähtävää hänellekkin. Niistä ehkä mieluisin ja erikoisin hänelle oli valkoinen napakettu eli naali, sekä valkoiset tunturipöllöt. Se kuuluisa jääkarhun pentu taas oli kasvanut jo niin isoksi että piti hetki miettiä kumpi jääkarhuista on emo ja kumpi poikanen.








Flunssa ei hellittänyt lähes koko loman aikana, ja muutama päivä meni kokonaan lepäilyyn. Minulta flunssa siirtyi miehelleni ja lähtiessämme kotiin kuulosti jo mummokin rykivän pahasti. Harmikseni en ihan kaikkia kavereita sitten ehtinyt kunnolla tapaamaan, joitakin en ollenkaan ja ratsastaminenkin jäi vai pariin kertaan. Toinen niistä kerroista oli onneksi kunnon hikitunti ja toinen minulle muuten tärkeä koska se oli entisellä omalla heppallani joka tulee aina olemaan rakas. Lisäksi ehdimme pitää ristiäiset ja mieheni pääsi vähän tuulettumaan miesporukassa ulos ja saunomaan, kalastamaan ja jääkiekkoa katsomaan.

Vaikka niin montaa asiaa Suomesta onkin ikävä niin yhtä ei varmasti ole; se jatkuva vauvan pukeminen ulos mennessä. Ja toppapuku ainakin meillä tarkoitti aina varmaa itkua. Olipa ihanaa päästä kotiin jossa ei toppapukuja tarvi vaikkakin täälläkin ilmat on jo vähän viilenneet. Kai sitä on skandinaavikin amerikkalaistunut kun +24C tuntui ihan sopivalta ja illan +19C jo lähes kylmältä. Näin kertoi uusi Muumi -lämpömittarimme keittiön ikkunassa. Nyt minäkin tiedän päivän lämpötilat sitten suoraan celciuksina. Kiitos perheelle ja ystäville ihanasta lomasta... on niin helppoa tulla kotikonnuille kun siellä on kaikki valmiina vauvanvaatteista ja -sängyistä lähtien. Ehkäpä ensi kerralla päästään matkaan kesällä ihmettelemään sitä yötöntä yötä. Nyt yritetään toipua jetlagistä joka on herättänyt vauvan joka aamu klo 5.

keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Matkaan mars


Kauan odotettu Suomen loma ja seikkailu alkaa sitten aikaisin huomenaamulla. Täytyy myöntää että vähän kyllä jännittää lennellä noin kauas näin pieni ihminen mukana vaikkakin pari kaveria täältä samanikäisten vauvojen kanssa on jo onnistuneesti Suomessa käyneet. Neiti nukkui toissa yönä ensimmäistä kertaa läpi koko yön mutta pahaksi onneksi viime yö meni vähän levottomammin, joten tässä ollaan jo valmiiksi aika väsähtäneessä olotilassa. Kaippa sitä sillä suomalaisella sisulla jaksaa mutta eniten jännittää kuinka paljon vauva itkee lennoilla ja häiriintyvätkö siitä muut matkustajat. Ehkä olen sen suhteen liian herkkänahkainen sillä ainahan vauvoja lennoilla on ollut, enkä ainakaan itse ole suuremmin häiriintynyt.

Loma-ohjelmassa on kaikenlaista jännää. On ristiäisiä, eläinpuistoa, napapiirillä käyntiä, ystävien ja perheen tapaamista, herkuttelua ja unohtamatta sitä yhtä tärkeää... melkein vuoden tauon jälkeen RATSASTUSTA! Ou jee.. valmiina ollaan!

perjantai 28. syyskuuta 2012

Kusti polkee...


Täällä on tämän vuoden aikana ollut paljon esillä kuinka huonosti valtion postilaitoksella menee. Ihmisethän eivät tänä internet -aikana enää kirjoittele kirjeitä tai postittele kortteja niin kuin ennen. On ollut puhetta siitä tarviiko postia jakaa 6:na päivänä viikossa kuten nyt, ja postin jakeluaikoja on pidennetty. Lisäksi postissa on tehty joitain typeriä päätöksiä joista viimeisimpänä esillä oli Simpsons -ikimerkkien painaminen. Merkkejä painettiin niin paljon, että kun viime keväänä postimerkin hinta nousi, miljoonia ikimerkkejä jouduttiin tuhoamaan sillä niitä ei saatu enää myytyä. Postillahan on myös täällä kilpailijoita toisin kuin Suomen postilla mikä vaikeuttaa sen ahdinkoa.

En ole ollut perin vaikuttunut täkäläisen postin toiminnasta. Jo sinä aikana kun asuin Suomessa ja postittelimme viisumipapereita edestakaisin, ihmettelimme toimitusaikojen eriäväisyyttä. Vaikka välillä kirjeet menivät perille viikossa, kuten posti lupaa, meni niiden perille saamisessa välillä kolmekin viikkoa (tämä oli pikakirje). Tosin enhän voinut tietää kummassa päässä homma tökki ja sama epäjohdonmukaisuus tuntui olevan kummastakin maasta lähetetyillä kirjeillä. Lisäksi täällä postikonttorissa asioiminen tuntuu olevan välillä ihan painajaista. Virkailijoita on yleensä töissä kahdesta kolmeen ja jono ulos asti. Kannattaakin aina miettiä tarkoin mihin kellonaikaan postiin menee jollei halua seisoa jonossa tunteja.

Viimeisimpänä olen tullut oppimaan että kukaan ei täällä ole kuullut kirjesalaisuudesta. Tai jos sellainen on, siitä ei ainakaan kukaan tiedä toisin kuin armaassa Suomen maassa jossa voit aika hyvillä mielin luottaa että kirjeesi menee perille yhtenä kappaleena. Viimeisen parin kuukauden aikana olen lähettänyt kolme kirjettä jotka oli matkan aikana aukaistu, yksi kappaleiksi repiytynyt. Niitä voi olla enemmänkin sillä kaikki ehkä eivät ole kertoneet meille asiasta. Ensiksi ajattelin että ne ovat vain repeytyneet auki lajittelukoneessa sillä en ole käyttänyt kaikissa standardin kokoista kirjekuorta. Olen kyllä silloin aina laittanut enemmän postimerkkejä kuoreen kuten kuuluukin, mutta silti yksi kuorista oli lyöty koneeseen joka oli repinyt sen sisältöä myöden kahtia. Sekä äitini että mieheni äiti kuitenkin kertoivat että heille saapuneet kirjeet oli siististi avattu päästä, niistä jälkimmäisestä olivat kadonneet myös sen sisällä olleet valokuvat ja syntymäpäivälahjaksi tarkoitettu lahjakortti. Tänään pieni tyttäremme sai isoisoisältään kirjeen joka oli selvästi avattu kuoren päästä. Onneksi sen sisällä ollut kortti ja shekki olivat tallella, sillä shekkiähän ei voi kukaan muu lunastaa. Aloin jo miettimään onko tämä kirjevaras oma postinkantajamme tai joku omassa postikonttorissamme, sillä koskaan aiemmin kirjeilleni ei ole käynyt näin. Ja palautetta aion asiasta antaa, se on varmaa, vaikka tuskin asialle siellä mitään tehdään. Pitää varmaan ostaa jatkossa kirjekyyhkyjä jos haluaa kirjeet perille avaamattomina.



maanantai 17. syyskuuta 2012

keskiviikko 12. syyskuuta 2012

Ei mikään tavallinen hämähäkki...


...vaan ihan oikea mustaleski oleskeli tänään talomme ovessa ja kaiken lisäksi vielä sisällä. Grr... ei naurata, nyt kun vauvakin makoilee välillä leikkimatollaan lattialla. Kai sitä pitänee alkaa tarkistamaan kengät myös ennen kuin jalkaansa vetaisee niin kuin usein kehotetaan, mieheni kyllä sanoi että 10 vuoden talossa asumisen aikana tämä on ensimmäinen leski-lukki jonka on nähnyt sisällä. Ei kun huomenna Homedepot:iin eli paikalliseen K-rautaan ostamaan hämähäkkien tappo sumutteita joilla koko talon saa sumutettua kerralla.



perjantai 7. syyskuuta 2012

Muovipussien luvattu maa


Kävimpä taas taannoin ruokakaupassa ostoksilla ilman omia kangaskassejani. Näin vuosienkaan jälkeen, en pysty lopettamaan paikallisen muovipussikulttuurin ihmettelemistä.

Kaupoista saatavat muovipussit ovat ihan onnettomia suomalaisiin sisariinsa verrattuna. Ne ovat niin ohuita ja sangat niin kestämättömiä että se lienee syynä siihen että pusseihin pakataan aina vain muutama tavara. Sehän tietysti tarkoittaa sitä että kotiin tullessa ihan normiostoksistakin on kertynyt jo monen monta kahisevaa pussukkaa. Yleensä sanon ettei esimerkiksi gallonan maitokanisteria tarvitse laittaa pussin, siis eihän pussi edes kestä sen painoa kunnolla. Ruokakaupassa nimittäin tavaroita ei suinkaan pakkaa asiakas, vaan tavarat pusseihin laittaa joko myyjä tai erillinen pakkaaja. Ennen kuin kysytään että tarvitko apua tavaroiden autolle viemisessä, hän toki yleensä kysyy haluatko paperi- vai muovipussit. Olen tullut siihen tulokseen että muovipusseille on enemmän käyttöä kotona. Niitä voi käyttää roskapusseina tai koirankakkapusseina, ja ne voi laittaa aina kierrätyslaatikkoon jos niitä on ylimääräisiä.

Onneksi jotkut kaupungit, kuten lähikaupunkimme San Jose on lopettanut muovipussien käytön kokonaan kaupoissa. Toivottavasti muutkin kaupungit seuraavat perässä niin että ihmiset täälläkin oppivat omien ostoskassien käytön.


perjantai 31. elokuuta 2012

Uusia kujeita


Päivät ne kuluu pikkuneidin kanssa nopeaan. Hän on jo 1,5 kuukauden ikäinen reipas tyttö jolle on tullut pulloposket ja äärettömän kova ääni. Joka viikko on hänen kanssaan vähän erilainen, aina kun ajattelen että nythän meillä on kiva päivärytmi löytynyt, se muuttuukin seuraavalla viikolla. Aamut ovat kallisarvoisia koska silloin ollaan hyvällä tuulella. Eilen aamulla keksittiin ihan uusi asiakin, nimittäin se että kun äiti hymyilee niin hänelle voi hymyillä takaisinkin. Aika hauskaa... siitä muutama kuva alla. Tällä viikolla on myös alettu viihtymään vähän enemmän itsekseen leikkimaton päällä tai sitterissä.